Terapi Penyembuhan Semula Jadi - Therapy kekutuban

Terapi Penyembuhan Semula Jadi - Therapy kekutuban

Kepentingan terapi penyembuhan semakin meningkat hari demi hari. Pelbagai terapi detox diamalkan hari ini untuk kekal sihat dan patut. Malah terapi penjagaan kesihatan dari seluruh dunia yang telah digunakan oleh orang. Penggunaan terapi mereka semakin meningkat. Tetapi, terdapat beberapa terapi yang menggunakan pelbagai rawatan untuk mencapai detoksifikasi.

Terapi kutub merupakan gabungan tiga penyembuhan atau detox terapi utama dari naturopathies timur kuno. Mereka adalah yoga, akupunktur, dan osteopati dan rawatan kiropraktik. Terapi ini diasaskan oleh Dr Randolph Stone dalam 1940-an.

Tenaga pemacu bentuk kehidupan dalam semua makhluk hidup, adalah kepercayaan terapi kekutuban. Ia telah dianjurkan oleh Ancient ayurveda India. Daya yang dipanggil sebagai "Prana" oleh ayurveda dan "chi" atau "gi" di China. Frasa barat sama boleh ditakrifkan sebagai roh atau jiwa. Itulah bentuk tenaga mengalir dalam badan yang membantu memelihara kesihatan yang baik dan akal.

Apabila aliran tenaga ini terganggu atau tidak seimbang kerana gaya hidup yang rosak, kami menghadapi penyakit. Gaya hidup yang rosak termasuk ketegangan, tekanan, masa tidur yang tidak lengkap, tabiat pemakanan yang salah, kurang bersenam, beban jadual dan lain-lain melayan terapi kekutuban badan, minda dan jiwa pada masa yang sama menjana semula kekuatan tenaga.

Neutral, positif dan negatif adalah tiga hubungan mengawal isu-isu anda dalam kehidupan hari ke hari. Hubungan ini diselenggarakan oleh lima pusat di dalam badan. Pusat dialisis memegang bertanggungjawab bagi fungsi organik mandi dan kesihatan. Konsep ini diguna pakai oleh konsep kuno India panchamahabhuta. Mereka adalah eter, tanah, api, air dan udara. Mereka bertanggungjawab untuk mengawal fungsi organik berikut:

Eter: telinga dan tekak.
Bumi: rektum dan pundi kencing
Api: perut dan usus.
Air: pelvis dan kelenjar.
Udara: peredaran dan pernafasan.

Keseimbangan antara semua perkara ini adalah penting kerana yang badan yang cergas menyimpan. Terapi kekutuban ini membantu untuk mengekalkan keseimbangan antara semua pusat-pusat ini. Sebagai melayan terapi badan, minda dan jiwa pada masa yang sama, rawatan seperti kawalan diet, senaman regangan, urut, dan meditasi yang ditetapkan oleh ahli terapi kekutuban.

Badan manusia mempunyai tiga bidang tenaga:

1) arus talian Long yang berjalan utara ke selatan pada badan;

2) arus melintang yang berjalan timur-barat di dalam badan;

3) arus Spiral yang bermula di pusat dan berkembang ke luar.

Teknik akutekanan dan terapi urutan digunakan untuk merawat masalah-masalah yang berlaku disebabkan kecacatan yang arus.

Diet: sayur-sayuran hijau, buah-buahan, herba digunakan dalam diet. Jus lemon, minyak zaitun, buah-buahan, bawang putih dan jus halia dan lain-lain yang digunakan untuk menyahtoksik badan. Jangka dan kuantiti ditentukan mengikut tahap pembersihan diperlukan. Pembersihan adalah langkah utama penyucian. Terdapat diet lain untuk menggalakkan dan meningkatkan kesihatan, selepas pembersihan.

Latihan:

Yoga:
Yoga digunakan untuk memberi badan. Khas untuk detox yang system.There bernafas adalah beberapa latihan untuk membersihkan badan dan jiwa. Senaman regangan juga digunakan dalam terapi ini.

Konsep kutub juga menunjukkan kedua-dua pasukan, yang bertentangan dalam alam semula jadi, boleh seimbang dengan bantuan ketiga halus faktor neutral ketiga. Kedua-dua sifat yang bertentangan adalah raja dan tamas. Mereka yang boleh dikawal oleh alam semula jadi satvic faktor neutral antara kedua-duanya. Meditasi digunakan untuk mengekalkan keseimbangan yang betul antara mereka.

Oleh itu, terapi kekutuban membantu menyembuhkan badan, minda dan jiwa. Oleh itu, memilih gaya hidup yang sihat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar