Tennis Elbow - Suatu Tinjauan Tentang Apa yang menyebabkan Tendonitis

Tennis Elbow - Suatu Tinjauan Tentang Apa yang menyebabkan Tendonitis

Jika ada yang mengalami ringan kepada sakit teruk di lengan atau kawasan siku seseorang, seseorang mungkin sudah menghidap siku tenis atau epicondylitis sisi. Seperti namanya, ini adalah keadaan yang lebih lazim di kalangan pemain tenis.

Walau bagaimanapun, menurut kajian, terdapat ramai orang yang mengalami siku tenis tanpa mengetahui ia. Ini adalah kerana orang sering mengabaikan kesakitan, berfikir ia akan hilang selepas beberapa ketika. Tanpa menghiraukan kesakitan yang disebabkan oleh keadaan dan tidak mencari rawatan boleh menjadi sangat memudaratkan kesihatan seseorang. Malah, jika keadaan ini tidak dirawat, ia boleh juga membawa kepada pembedahan. Itulah sebabnya ia adalah penting untuk mengetahui semua tentang penderitaan ini dan sebab-sebab.

Tenis siku adalah keadaan yang disebabkan apabila tendon atau ligamen di tangan seseorang membengkak atau menjadi koyak dan rosak. Apabila ini berlaku, lengan dan tangan yang terjejas. Gejala siku tenis sering termasuk sakit dari kawasan siku turun ke tapak tangan, kesukaran dalam menggerakkan lengan, simpulan pada menyertai dan banyak lagi.

Kesukaran untuk menggenggam atau memegang sesuatu, atau mengenakan tekanan menggunakan tangan seseorang juga merupakan tanda bahawa seseorang itu keadaan. Tendon atau ligamen di tangan seseorang boleh rosak jika ada yang melakukan gerakan berulang pergelangan tangan. Aktiviti-aktiviti seperti menggunting pagar, bermain tenis, mengetuk, dan banyak lagi semua boleh menyebabkan keadaan. Orang yang sentiasa menggunakan tangan mereka di memerah benda atau mengenakan tekanan kepada perkara-perkara seperti pembuat roti atau pembuat pastri, juga boleh mendapatkan siku tenis. Lengan dan pergelangan tangan pergerakan secara tiba-tiba juga boleh menyebabkan keadaan.

Walaupun siku tenis berlaku pada ramai orang, ia adalah jarang keadaan yang memerlukan rawatan yang menyeluruh. Kaedah pertolongan cemas seperti berehat lengan yang tertindas, permohonan memampatkan panas dan sejuk, atau minum lebih ubat kaunter biasanya boleh menyembuhkan keadaan.

Walau bagaimanapun, bagi orang-orang yang tendon telah menjadi terlalu rosak, bantuan pakar-pakar perubatan yang diperlukan. Kadang-kadang, pembedahan dan steroid suntikan mungkin diperlukan untuk menyembuhkan keadaan. Itulah sebabnya mengapa setiap orang perlu ingat untuk tidak mengabaikan kesakitan di tangan untuk mengelak daripada membayar untuk pembedahan dan rawatan lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar