Akupunktur dan Parut Pembuangan, Perspektif Naturopathic

Akupunktur dan Parut Pembuangan, Perspektif Naturopathic

Akupunktur adalah seni purba yang bermula sejak sejauh zaman ais, apabila keping tajam tulang telah digunakan dengan arang untuk "jarum" dan meninggalkan tatu di laman web yang berbeza di belakang di sepanjang tulang belakang, kemungkinan besar untuk mengurangkan kesakitan. Ia berkembang sejak beribu-ribu tahun untuk menjadi sistem yang sangat canggih yang adalah yang paling sering digunakan bersama dengan perubatan Cina.

Dalam perubatan Cina, pengamal merawat sistem rumit meridian tenaga yang meliputi badan. Di China, akupunktur tidak kerana dipandang sebagai ubat herba sehingga baru-baru. Sebelum ini ia adalah modaliti daripada "lebih rendah" kelas, tetapi kini digunakan secara meluas oleh lapisan masyarakat.

Di Amerika Syarikat ia mula diterima oleh perubatan arus perdana sebagai kaedah yang berkesan untuk mengurangkan sakit dan telah digunakan bersama dengan pelbagai prosedur pembedahan. Walau bagaimanapun, ia mempunyai aplikasi lain yang tidak seperti yang terkenal yang dikaitkan dengan pembedahan, rawatan parut dan sebagai alternatif kepada pembedahan.

Dalam kertas ini saya akan membincangkan penggunaan akupunktur untuk merawat parut dan bagaimana parut boleh menjejaskan sistem meridian, bagaimana luka-luka yang pelbagai seperti lipomas boleh dirawat dengan akupunktur sebagai alternatif kepada penyingkiran melalui cara pembedahan, dan konsep umum yang digunakan dalam akupunktur untuk menyebabkan anestesia dan mengurangkan kebimbangan sebelum prosedur pembedahan.

Parut boleh menyebabkan masalah kepada pesakit kerana sifat kosmetik mereka, tetapi mereka juga sangat mampu mengganggu aliran tenaga dalam meridian (1). A tersumbat meridian yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam aliran "Chi" yang bermaksud tenaga. Terdapat 12 meridian asas pada badan dan lain-lain lagi bergantung kepada sistem yang anda belajar.

Asas 12 sesuai dengan sistem organ lain seperti hati, jantung, dan sebagainya dan ketidakseimbangan dalam meridian yang boleh menyebabkan kerosakan kepada organ dalaman sebenar. Parut adalah kira-kira saiz sesen pun atau lebih besar cenderung untuk menjadi lebih bermasalah, tetapi jika parut yang terletak pada titik akupunktur maka walaupun parut yang paling kecil boleh mengganggu aliran tenaga.

Mungkin terdapat pelbagai cara untuk menentukan sama ada parut yang sedang memudaratkan kesihatan seseorang. Sistem saya gunakan jika kinesiologi Gunaan. Teknik ini adalah mudah tetapi kompleks dan hanya boleh digunakan oleh seseorang yang diperakui dalam Applied Kinesiology oleh Kolej Antarabangsa Gunaan Kinesiology.

Langkah pertama adalah untuk mencari otot petunjuk yang kuat. Pesakit kemudian menyentuh parut dan otot ini kemudiannya diuji sekali lagi untuk melihat jika ia lemah. Ini juga boleh digunakan untuk melihat sama ada menyentuh parut akan mengukuhkan otot yang pada asalnya adalah lemah. Sesetengah parut boleh menjejaskan otot yang tertentu. Apabila parut memerlukan rawatan didapati kaedah yang sesuai bagi rawatan mesti diambil bekerja.

Salah satu teknik untuk penyingkiran parut adalah pembedahan kecil sendiri, yang juga boleh menjadi punca parut. Ini boleh dilakukan untuk parut akibat prosedur sebelum ini yang tidak betul dijahit, tetapi hanya boleh dilakukan selepas cara yang lebih mudah telah gagal. Pendekatan kurang invasif termasuk menggosok kawasan itu setiap hari dengan minyak germa gandum, memasukkan jarum parut dengan jarum akupunktur, dan alat harimau yang lebih panas (2).

Salah satu masalah yang berkaitan dengan akupunktur dan lain-lain sistem perubatan semula jadi adalah kekurangan penyelidikan perubatan berasaskan. Akupunktur adalah satu bentuk tradisional penyembuhan yang telah digunakan untuk beribu-ribu tahun untuk merawat keadaan yang berbeza. Terdapat ramai orang yang mendakwa mereka telah "sembuh" kanser dengan perubatan semula jadi, tetapi seperti yang kita tahu, kanser, hanya dapat "sembuh" oleh pemotongan pembedahan.

Dalam satu testimoni saya dapati di internet, pesakit mendakwa bahawa lipoma di kaki mereka hilang selepas dirawat oleh seorang ahli akupunktur (3). Testimonial tidak mengatakan apa lagi orang itu telah berbuat demikian, ia adalah sukar untuk mengatakan jika akupunktur sahaja adalah kaedah terbaik untuk merawat lipomas. Walau bagaimanapun, ia mewajarkan lebih siasatan dan saya meminta sesiapa sahaja yang berminat sokongan seperti ini siasatan.

Sesiapa yang sedang bersedia untuk menjalani pembedahan yang berisiko untuk kebimbangan yang berkaitan dengan prosedur invasif ini. Acupuncture, terutamanya auriculotherapy, telah terbukti untuk mengurangkan kebimbangan ini. Dalam satu kajian yang melibatkan 55 orang kakitangan di sebuah hospital yang bekerja di bilik pembedahan, kebimbangan telah dikurangkan dengan ketara dalam peserta yang menerima jarum akhbar occlusive di shen lelaki atau "kelonggaran" mata pada telinga atas berbanding kumpulan sham yang menerima memasukkan jarum di telinga tengah (4).

Mengurangkan kebimbangan sebelum prosedur pembedahan adalah penting dari segi penjagaan pesakit. Memasukkan jarum telinga boleh menjadi berbahaya dan hanya boleh dilakukan oleh individu yang terlatih. Ada juga manik telinga yang boleh dirakam pada dan mempunyai kurang berpotensi untuk membahayakan.

Penggunaan yang paling kerap dibincangkan akupunktur adalah, mungkin, potensi untuk menyebabkan anestesia sementara atau kekal ke kawasan tubuh, di mana anestesia kekal biasanya bukan hasil yang dikehendaki tetapi lebih kepada kesan sampingan memasukkan jarum saraf. Akupunktur telah ditunjukkan untuk meningkatkan pelepasan endorphin, yang boleh menyekat sensasi kesakitan (5).

Electrostimulation boleh diambil bekerja di tapak-tapak jarum untuk meningkatkan anestesia. Dalam kes pembedahan ortopedik ligamen patellar, jarum ditempatkan di SP11 dan LV10 dan disambungkan rangsangan elektrik satu setengah jam sebelum pembedahan untuk melaksanakan saraf tibial. Juga, PC6 dan LI4 adalah jarum dan elektrik dirangsang untuk mengurangkan keresahan. Mata yang berbeza boleh digunakan untuk mengurangkan sakit di kawasan yang berbeza dalam tubuh dan hanya boleh dilakukan oleh akupuntur terlatih.

Acupuncture, kerana anda kini tahu, adalah satu bidang yang sangat pelbagai yang tidak terhad semata-mata untuk anestesia yang berkaitan dengan pembedahan. Sebagai pendahuluan perubatan, kita akan dapat melihat lebih banyak aplikasi akupunktur dalam suasana pembedahan moden.

(1) Thurnell-Baca, Jane. "Kepentingan Parut." EzineArticles dot com /? The-Kepentingan-of-Parut. Dicapai: 6/7/08.

(2) Erlewein, Rebecca. 2008. "Rawatan Parut." jepun-akupunktur dot co.nz/treatments/treat_scars/scars.html. Dicapai 6/7/08.

(3) "Testimonial Akupunktur." acupuncturehealingarts dot com / lipoma.php. Diakses pada 6/7/08.

(4) Wang SM, Kain Zn. "Akupunktur Auricular: rawatan berpotensi untuk kebimbangan." Anestesia dan Analgesia Feb 2001; 92 (2): 548-553.

(5) "Acupuncture Anesthesia." gancao dot net / ht / anesthesia.shtml. Terakhir diakses pada 6/7/08.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar